ING: 100% elektrische nieuwverkoop in 2035 realistisch

Volledig elektrische auto’s zijn op weg naar een doorbraak, constateert het economisch bureau van de ING.

De belangrijkste barrières voor succes – laadinfrastructuur, actieradius en prijs – worden de komende jaren weggenomen. De elektrische auto groeit daarmee naar een honderd procent aandeel in de Europese autoverkopen, voorspelt ING. Voor de Europese auto-industrie vormt de transitie naar elektrisch rijden echter ook een bedreiging.

Concurrentievoordeel verdwijnt

Europese autofabrikanten zijn toonaangevend op het gebied van brandstofmotoren. Zij zien dit concurrentievoordeel echter verdwijnen met de overgang naar elektrische aandrijving. Daarin liggen naar verwachting minder mogelijkheden zich te onderscheiden van de concurrentie. De druk op de waarde van aandrijflijnen zal toenemen, terwijl marges dalen. Ook zullen (batterij-) leveranciers de ontwikkeling en productie van aandrijflijnen meer naar zich toetrekken. Dit segment van batterijen voor elektrische voertuigen is grotendeels in handen van Azië (86% van de productiecapaciteit) en Noord-Amerika (10%), terwijl Europa hierin slechts een geringe rol speelt (3%).

Volgens het onderzoek van ING zijn er drie belangrijke redenen voor consumenten om nog niet over te stappen op EV’s. Dat zijn de beperkingen van de laadinfrastructuur (20% van de consumenten), een te krappe actieradius (28%) en de hoge prijs van elektrische auto’s (40%). Deze barrières worden de komende jaren weggenomen. In 2024 zijn de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende actieradius in evenwicht met die van een gelijkwaardige brandstof aangedreven auto, voorspelt ING.

oekomstige elektrische auto’s zorgen, dankzij betere en goedkopere batterijen, voor steeds lagere autokosten. Diensten als (privé) autolease en autodelen kunnen hierdoor aantrekkelijker worden. Omgekeerd dragen dergelijke diensten ook bij aan de doorbraak van volledig elektrische auto’s. Bovendien kunnen Nederlandse toeleveranciers (Nederland staat wereldwijd tweede op de ranglijst voor elektrische autoverkopen) inspelen op de behoefte aan nieuwe technologie bij autofabrikanten. De uitdaging voor de Europese auto-industrie is uiteindelijk om van een traditioneel businessmodel, waarin waarde wordt behaald uit productie en verkoop van auto’s, naar een nieuw businessmodel te gaan waarin waarde wordt gegenereerd uit het faciliteren van efficiënt en betaalbaar gebruik van auto’s, aldus ING.

Het onderzoek van de ING staat niet op zichzelf. Vrijwel alle autofabrikanten werken aan de ontwikkeling van elektrische auto’s en autodeelservices. Ook de laadinfrastructuur en accufabrieken zijn volop in ontwikkeling. Vorige week presenteerde de regering Macron in Frankrijk het voornemen om vanaf 2040 nog enkel elektrische auto’s te verkopen.

(bron: automotive-management.nl. Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.)